This page as PDF

‘Talentbeleid en klassenmanagement in de praktijk’


Gratis hoofdstukken ontvangen? Meld je hier aan:




Ik ben:


 

In de vorige editie van Gifted verscheen een recensie over Talentbeleid en klassenmanagement in de praktijk’:

Tijl Koenderink – Talentbeleid en klassenmanagement in de praktijk : handboek voor het vormgeven van talentbeleid op de basisschool
Novilo, 216 pagina’s, € 24,95

Na ‘De 7 uitdagingen’ en ‘Is het voor een cijfer?’ is dit het derde boek van Tijl Koenderink, specialist hoogbegaafdheid en oprichter van Novilo en Feniks Talent. Vanuit zowel kennis als jarenlange praktijkervaring legt hij uit hoe je op een basisschool talentbeleid kunt vormgeven. Het boek is bedoeld voor scholen die al gestart zijn met talentonderwijs (om het beleid te monitoren) en scholen die daar mee willen beginnen (als stappenplan).
Wat direct opvalt aan dit boek is de directe en bondige schrijfstijl. Veel boeken over de begeleiding van hoogbegaafde kinderen zijn geschreven door vrouwen, die vaak neigen tot een sociale insteek. Tijl Koenderink is meer van de mannelijke aanpak: effectief en recht door zee. Het boek ademt een frisse no-nonsense houding: zo gaan we het doen, dit zijn de regels en nu aan de slag. Koenderink kent zijn pappenheimers door en door en laat zich niet in de luren leggen. Geen hobbels wegnemen, desnoods creëer je ze: “Hoe eerder een getalenteerde leerling hobbels tegenkomt, des te meer zal hij geneigd zijn zijn gedrag en strategie aan te passen.” Negatieve aandachttrekkerij? Negeren. Een slordig of half-gemaakt werkstuk ingeleverd? Weigeren. Want Koenderink weet: hoogbegaafde kinderen een goede levenshouding en vaardigheden aanleren is net zo belangrijk als het bieden van voldoende cognitieve uitdaging.
Dat uitgangspunt is ook meteen de kracht van dit boek. Het maakt niet alleen duidelijk hoe je bijvoorbeeld verrijkingswerk organiseert of een plusklas vormgeeft, maar ook hoe je omgaat met hoogbegaafde leerlingen zonder hen al te bijzonder te maken.