This page as PDF

Op deze pagina meer (oud)deelnemers aan het woord.

Oud-studenten over de opleiding tot talentbegeleider:

“De opleiding is heel praktisch, alles is direct in de praktijk toe te passen. Na elke bijeenkomst was ik weer zeer geïnspireerd om in mijn groep aan de slag te gaan met opgedane informatie. We hadden een prettige groep, waarin veel uitwisseling plaats vond, ook van elkaar veel geleerd. Een fijne sfeer waarin ik me veilig voelde om alles te vragen en ervaringen te delen. Ik voel me nu veel zekerder, sta stevig in mijn schoenen tijdens oudergesprekken en coaching van collega’s.”
MvdB, student Opleiding Talentbegeleider 2011

“Woensdag heb ik in het afsluitende rondje aangegeven dat ik een jaar geleden echt op zoek was naar een nieuwe uitdaging binnen mijn baan als leerkracht. De opleiding tot Talentbegeleider was voor mij die uitdaging. Een hele grote zelfs. Het was een bewogen jaar, een leerproces, niet alleen op het gebied van hoogbegaafdheid en de begeleiding hiervoor opzetten in mijn school, maar ook voor mezelf.
Zo heb ik tijdens het schrijven van mijn scriptie bepaalde hoge eisen die ik aan mezelf stelde, stukje bij beetje los moeten laten. Iets wat ik ontzettend moeilijk vind, zo ontdekte ik.
Ik heb als een spons alles opgenomen en er kwam steeds meer informatie bij. Soms moet je echt even filteren, wil je dingen nog goed op kunnen nemen. Ik weet nu in ieder geval dat de meer coachende functie die ik nu ook heb binnen mijn school, me ook heel goed bevalt, en dat wil ik graag uitbouwen.
Het netwerken met studiegenoten, experts en plekken die ik afgelopen jaar heb bezocht (bv. voor de observaties, maar ook Onderwijsheid van Gerco Kanbier) vind ik ontzettend waardevol en het heeft mijn wereld vergroot.
We hebben met onze intervisiegroep afgesproken om de intervisie door te zetten. Je zit nu samen op een bepaald niveau, en dat niveau willen we graag behouden.
Ik ben heel blij ook met het Novilo, aangezien er van alles gefaciliteerd wordt. Ik vind het bv. een compliment waard dat huidige studenten volgend jaar ook nog een aantal colleges mogen volgen.
Bedankt iedereen!”
LH

“De verhouding praktijk-theorie is erg goed. Door de betrokkenheid van en interactie met de trainer bleef je als deelnemer goed bij de les. Doordat er feedback werd gegeven op mijn eigen situatie, viel het kwartje. Een sterk punt: het is net alsof je het zelf hebt ervaren, zo aansprekend, levensecht. Een goede theoretische inhoud met direct daarbij praktische stappen. Steeds kleine voorbeeldjes maakten het heel helder, daardoor worden de facetten waar wij geen weet van hebben belicht.
Opleidingsdeelnemer

“Door de training tot talentbegeleider heb ik veel kennis opgedaan over hoogbegaafdheid. Hierdoor heb ik veel begrip ontwikkeld voor hoogbegaafde mensen. De trainers van Novilo hebben mij geïnspireerd en handvatten gegeven voor de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Door de theorie en de opdrachten heb ik weer ervaren dat leren leuk is. Nu ik dit zelf heb ervaren is het zo veel makkelijker om dit uit te dragen naar het onderwijs.”
DZ, student Opleiding Talentbegeleider 2011

_____________________________________________________________________

Opinie over het boek ‘De 7 uitdagingen’

Tijl beschrijft in heldere termen heel duidelijk wat de grootste struikelblokken van slimme en getalenteerde kinderen zijn in het onderwijs. Met zijn ervaring en zeer uitgebreide kennis van de doelgroep kan hij concrete en praktische tips en handvatten geven om ouders en leerkrachten te helpen deze kinderen te begeleiden. Een absolute aanrader voor elke (groot)ouder, leerkracht, begeleider of anderszins betrokken persoon!
Pluspunten: heldere boodschap, volledig, praktisch toepasbaar
Barbaraboekenworm

_____________________________________________________________________

Opinie opleidingstraject:

Een voorbeeld van een investering die AMOS (Amsterdamse Oecumenische Scholengroep) heeft gedaan is de meerjarenafspraak met Novilo.

“Die samenwerking bevalt zo goed dat we nu voor de ontwikkeling van Plusklassen ook met Novilo samenwerken. Vanuit dezelfde onderwijsvisie gaan we het onderwijs voor meer- en hoogbegaafde leerlingen van niveau één tot en met vier verder ontwikkelen.”

Lees meer: Amos nieuwsbrief

_____________________________________________________________________