Spiral Dynamics in de dagelijkse praktijk
De afgelopen maanden ben ik als trainer, als ouder en als leerkracht gefascineerd geraakt door Spiral Dynamics. Dit is een Amerikaans model dat bewustzijnsontwikkeling beschrijft op persoonlijk en collectief niveau. Voor mij is het inmiddels een model geworden dat ik voortdurend gebruik bij het begeleiden van hoogbegaafde kinderen en…
De kracht van non-verbaal gedrag!
Hoe krachtig kan non-verbaal gedrag zijn? Marrigje de Bok volgde het kenniscollege over non-verbaal leidinggeven en was overtuigd! Meer informatie over dit kenniscollege (7 oktober 2016) "Dat was een heel nuttig kenniscollege voor mij! Ik zag enorm op tegen de eindpresentatie die ik voor mijn studie zelfstandig Talentbegeleider moest gaan houden. Maar na…
Minder paniek en meer reflectie voor onderpresteerders VO!
Onderpresteren. Elke docent krijgt er mee te maken. Het signaleren van onderpresteerders kan lastig zijn, het onderpresteren zelf aanpakken, is een nog grotere uitdaging. In Weert hebben elf leerlingen meegedaan aan een intensief traject gedurende tien weken om onderpresteren aan te pakken. Elf onderpresterende leerlingen uit klas 1 t/m 3…
Positief: van cynisme naar levensvreugd
Voor mijn werk bij Novilo en VO op Niveau mag ik de talentopleiding voortgezet onderwijs verzorgen en ik doe dat nu al een aantal jaren met groot plezier. Gedurende tien cursusdagen ontmoet ik een groep cursisten die, vaak gestuurd vanuit hun werkomgeving, zich willen scholen in talentbegeleiding. Het leuke van…
Succesvol samenwerken; een echte uitdaging!
Een column over samenwerken, één van de 7 uitdagingen. Inclusief waardevolle tips voor de startende ondernemer door hoogbegaafde kinderen en hun juf! Door Marina Mol Leren ondernemen; ‘learn by doing’ is het project dat in mei en juni plaatsvond op het voltijds hoogbegaafden onderwijs op obs Het Pluspunt in Oud-Beijerland. Dit…
Nieuwe materialen – als een kind in een snoepwinkel!
We voelden ons heel jarig! Net voor de meivakantie bracht Mark Veerman, uitgever bij Pica, ons een bezoek. Hij had drie grote dozen met materialen bij zich voor onze verrijkingstentoonstelling en onze boekenkast! We konden natuurlijk niet wachten om deze dozen uit te pakken en dit mooie materiaal te bekijken! …
Trotse moeder!
De periode van de Citotoets is alweer achter de rug. Toch spannend. Mijn zoon vindt er weinig spannends aan. Eigenlijk vindt hij dit vooral heel erg makkelijk. En saai, want ze krijgen veel te veel tijd van de juf en zitten dus lang te wachten. En stil zitten, dat is nu…
Van holbewoner naar Ghandi & gekleurde schoenen….
Laatst gaf ik een training aan een team leerkrachten, de middag start met een terugblik. De menselijke behoeften van Anthony Robbins zijn behandeld tijdens een vorige ontmoeting. Hoe zat het ook al weer? Van zekerheid naar dùrven en wìllen variëren. Van sleur naar sleurhut. Over liefde, verbinding en er toe…
Ik ben ook een mens
Meestal kies ik voor iets wat te maken heeft met hoogbegaafdheid of hooggevoeligheid. Dit keer was dat anders en ging ik naar het symposium: ‘ik ben ook een mens’. Tijdens deze gelegenheid in Rotterdam werd het gelijknamige boek van Joop Berding (auteur, docent en onderzoeker Masteropleiding Pedagogiek) gepresenteerd. Bijzonder hoe…
Aan de slag als Talentbegeleider! (Deel 2: Jannie Geerds)
Wat zijn de deelnemers van de opleiding tot Zelfstandig Talentbegeleider gaan doen na het behalen van hun certificaat? In deze blog laten we Jannie Geerds uit Groningen aan het woord. (Interview en tekst door Marrigje de Bok. Marrigje volgt ook de opleiding tot Zelfstandig Talentbegeleider en schrijft regelmatig artikelen voor Talent en Gifted@248).…