skip to Main Content
088 208 0800

Het belang van automatiseren

Maak aan je kind duidelijk dat het erg belangrijk is om
bepaalde zaken te kunnen automatiseren en dat het op latere leeftijd, op
de middelbare school erg van pas gaat komen. Het helpt echt als je het kind een sport laat beoefenen of een instrument laat bespelen.
Leg hem desnoods de 10.000 uren regel uit. Het feit dat mensen
pas na zo veel uren oefenen meesterschap over hun sport, instrument of
werkveld verkrijgen, hoe getalenteerd ze ook zijn. Het kind moet weten
dat talent geen reden is om niet je best te doen. Oefenen is nodig.
Hierop aansluitend is het van belang je kind te laten doorzetten wanneer
het moeilijk wordt.
Geef het de keuze om te stoppen met iets, maar alleen als het moeilijke
onderdeel wat er voor zorgt dat het kind wil stoppen wordt beheerst.
Hier scheelt het natuurlijk wel of je kind 4 is, of 19, wat de manier is
waarop je dat als ouder doet.
Laat het kind liefst meerdere dingen tegelijkertijd doen. Laat
het de tafels opzeggen terwijl het met twee balletjes jongleert, of op
eén been staat met zijn ogen dicht. Wanneer je een mentale oefening
combineert met een fysieke oefening zal één van de twee moeten worden
geautomatiseerd.
Google eens op ‘braingym’. Hier staan veel mooie oefeningen die
je kind kan doen om op fysieke manier mentale processen te trainen.
Jongleren is hier een mooi voorbeeld van. Zodra je met drie ballen gaat
jongleren is dit vrijwel niet met cognitief denkvermogen uit te voeren.
Kijk wat je kind leuk vindt en ga daarmee aan de slag. Wellicht niet
helemaal pedagogisch verantwoord, maar geef je kind een beloning als het
bijvoorbeeld de balletjes over kan gooien. Dit hoeft niet altijd een
Snickers te zijn, maar kan ook een blijk van waardering zijn.

Back To Top