skip to Main Content

Wil je jouw team (of jezelf!) eens in het zonnetje zetten? Geef ze een inspirerende dag cadeau op de dag van de leraar 2018!

Op 5 oktober 2018 komen alle lagen uit de voorschoolse educatie en het primair onderwijs samen tijdens Het Nationaal Onderwijs Congres. Centraal in het pand worden er in ’t Spant te Bussum diverse lezingen gegeven door inspirerende sprekers als Ruud Veltenaar, Paul Smit en Eric Corton. Het is een dag vol met workshops, clinics en een interactief beursplein.

Je kunt ook individueel inschrijven via dit formulier.  Vermeld je erbij dat je via Novilo komt? 

Voor het hele team!
5 oktober 2018 is ‘De dag van de leerkracht’, dit maakt het congres een zeer geschikt teamuitje of cadeau aan jouw team medewerkers.

Locatie: t Spant in Bussum
Datum: 5 oktober 2018
Kosten: 75 euro per persoon inclusief lunch

Je kunt alle medewerkers tegelijkertijd en makkelijk aanmelden via Novilo. Heb je interesse in het aanmelden voor meer dan 25 mensen? Laat het ons weten via info@novilo.nl en wij zorgen dat de aanmelding makkelijk en snel gaat.

​RUUD VELTENAAR
Filosoof, trendwatcher, TED x spreker, bevliegeraar, buitengewoon hoogleraar en sociaal bewogen investeerder.
De wereld verkeert niet in een financiële of economische crisis, maar in een transformatie naar een volgende fase in onze beschaving. Deze transitie raakt bijna iedereen en heeft grote invloed op ons leven en werk. Tijdens de bijeenkomst verschaft Ruud Veltenaar duidelijkheid over de toekomst en biedt hij concrete hoop op een betere wereld. Ben jij klaar voor de toekomst en in staat om ook in turbulente tijden het verschil te blijven maken?

 Ruud Veltenaar is filosoof, trendwatcher, TEDx spreker, bevliegeraar, buitengewoon hoogleraar en sociaal bewogen investeerder. Hij is een talent in het vertalen van trends en ontwikkelingen naar de impact ons leven en werk. Ruud behoort met een gemiddelde score van 9,1 tot de best beoordeelde sprekers in de markt en de inhoudelijke reacties en commentaren zijn louter positief.

Tijdens de bijeenkomst zal Ruud een helder en boeiend beeld van de toekomst schetsen en aangeven waarom we op een markeerpunt in onze geschiedenis staan. Wij beloven u een presentatie met impact en veel inspiratie waarover nog veel en lang zal worden nagepraat.

​LUK DEWULF
Talent- en burnout coach, auteur van diverse bestsellers
Talentenfluisteraar

PAUL SMIT
Cabaretier, filosoof, trainer. Bekijk hier wat hij komt brengen!  

Filosoof/cabaretier Paul Smit studeerde af op de ‘evolutie van het menselijk bewustzijn’. Hij is op dit moment een van de meest gevraagde sprekers in Nederland. Paul weet hoe de nieuwste inzichten uit de neurowetenschap, ook in het onderwijs, kunnen worden ingezet. De combinatie van inhoud, humor en interactie maakt Paul uniek. Hij schreef diverse boeken en maakte twee speelfilms.

De kracht van verbinden
Het onderwijs is voortdurend in beweging en de wijze waarop je als leerkracht een goede verbinding kunt aangaan met leerlingen en collega’s wordt steeds belangrijker. Met humor, interactie en concrete voorbeelden laat Paul zien hoe ons eigen (onbewuste) brein echt werkt en hoe dat bij leerlingen is. In zijn verhaal zoomen we uit en kijken we met een frisse blik naar onszelf, onze collega’s en naar leerlingen.

JORDI VAN DE BOVENKAMP
Creative director BoomerangCreate, Galerie Jordi (RTL Late Night), PadoemPatsss (BNN), Grappigste Twitterer (2013)
In de presentatie van 30 minuten inspireert Jordi je op het gebied van (social) content en met name het creëren daarvan. Een klein kijkje in het hoofd van een creatief directeur van één van de tofste bureaus in de wereld (zo bleek uit onderzoek onder eigen collega’s, ergens in 2015). In zo’n 100 slides vliegen we langs de mooiste en scherpste voorbeelden van online content.

Een kijkje in de keuken van een “Social by Nature’ reclamebureau en in de cockpit van iemand die meer dan actief is op social media. Knikkebollen of even op je telefoon kijken is er helaas niet bij… Mocht dit wél het geval zijn, laat dit dan even weten via een mail tijdens de presentatie. Creatief zijn is misschien wel het leukste wat er is. En het állermooiste: de creatie-vijver is nog lang niet leeg! Tijd om de hengel uit te gooien!

ERIC CORTON
Allround Radio&TV presentator, acteur, ambassadeur van het Rode Kruis

Workshops

 

Novilo

  1. Faalangst en perfectionisme

Ken jij die ene leerling die nooit tevreden zal zijn met een werkstuk of cijfer voor een toets? Die leerling die misschien niet eens aan een taak begint? Het kan zijn dat dit kind last heeft van faalangst en/of perfectionisme.

Gezond perfectionisme kan helpen om tot goede prestaties te komen. Ongezond perfectionisme daarentegen, kan zeer verlammend werken en gaat vaak hand in hand met faalangst. Tijdens deze workshop leer je wat faalangst is en welke vormen van perfectionisme er zijn. Je krijgt praktische tips voor in de klas zodat jij deze kinderen kunt helpen deze angst te overwinnen. Je leert hoe je ze weer aan de slag laat gaan én ze blij kunnen zijn met wat ze voor elkaar krijgen.

  1. De 7 uitdagingen

Tijdens deze workshop leer je wat de 7 uitdagingen zijn waar leerkrachten en begeleiders tegenaan lopen in het begeleiden van talentvolle, begaafde kinderen. Denk aan o.a. uitdagingen op het gebied van motivatie (‘saaaaaaiii’), onderpresteren, frustratietolerantie en samenwerken…

Naast kennis, krijg je  tips die jij dírect in de lespraktijk kunt gebruiken.  Zodat jij:

  • getalenteerde leerlingen nog beter herkent en ze een passend(er) aanbod kunt geven;
  • weet waardoor sommige leerlingen soms moeilijk vooruit te krijgen zijn;
  • steviger in je schoenen staat om je pedagogische aanpak naar ouders te onderbouwen;
  • met een flinke dosis inspiratie en kennis in je rugzak naar huis gaat!

 

 

  1. Next Generation Learning; morgen beginnen! – Marvin Reuvers
    Praktische handreikingen over toekomstgericht onderwijs.

Je hebt een visie op onderwijs en een team wat daar dagelijks hard aan werkt. Steeds meer ga je met elkaar nadenken hoe jullie vandaag en morgen je leerlingen gaan voorbereiden op hun toekomstige rol in de maatschappij. We geloven daarbij dat kinderen zelf keuzes kunnen maken. Een inspiratiesessie over hoe je aan de hand van jouw visie toekomstgericht onderwijs in de steigers kunt zetten. Dat noemen wij Next Generation Learning.

 

  1.  (Alvast) Werken aan Digitale Geletterdheid – Olaf de Groot

Wat moet er volgens jou en ons in het nieuwe curriculum worden opgenomen als we het hebben over Digitale Geletterdheid. Het nieuw curriculum is pas in 2021 een feit, wat kun en moet je tot die tijd al in de les doen?

Met aansprekende voorbeelden en suggesties word je op de hoogte gebracht van de mogelijkheden in de klas. We testen tijdens deze bijeenkomst of je ook een beetje digitaal geletterd bent!

 

  1. Escape Classroom: voor educatieve durfals! – Jeroen Rougoor

Onderwijs gaat nooit vervelen. Elke dag is anders, en het is jouw missie om met de kinderen van iedere dag een feestje te maken. Maar toch, ergens halverwege het schooljaar, is er altijd wel zo’n dag die simpelweg lijkt op de vorige. Op dat moment ben je toe aan iets nieuws. Wij hebben iets nieuws voor je: Escape Classroom; een workshop waarbij jij van je eigen klaslokaal een escaperoom kunt maken. In de Escape Classroom heb je een (les)uur de tijd om, door middel van het oplossen van puzzels en raadsels, te ontsnappen.

De workshop is voor iedereen toegankelijk en daarna zelf uitvoerbaar in je eigen (bovenbouw)klas. Daarbij maken we gebruik van materialen die in jouw klas ook terug te vinden zijn, of tegen een minimale investering zijn aan te schaffen.

Ontwikkeling en de Groep

  1. Samen leren…hoe maak je elkaar echt beter? – Margje Reinders

Binnen een school en binnen een team is vaak een schat aan kennis en vaardigheden zonder dat we dat weten van elkaar. In deze workshop gaan we in op de mogelijkheden die er zijn om te leren van elkaar. Hoe zet je collegiale klassenconsultatie en klassenbezoeken in? Hoe bereid je dat goed voor en op welke manier geef je elkaar feedback? Naast informatie en kennis, krijg je ook praktische handvatten om direct in de praktijk mee aan de slag te gaan.

  1. Van verbinding naar leren – Danielle Diele

Kinderen komen niet zonder meer tot leren. Daar ligt een aantal zaken aan ten grondslag waar je als leerkracht een belangrijke invloed op hebt. Vooral de verbinding met de leerling en het activeren van de leerling zijn daarbij van groot belang.  In deze workshop worden technieken uit het gelijknamige boek ‘Teach like a champion’ besproken die je kunnen helpen in de praktijk deze verbinding te maken met de leerlingen in je klas.

Het is een workshop die sterk een praktische inslag heeft en je directe mogelijkheden geeft om het morgen in je eigen klas toe te passen.

  1. Het jonge kind en verbinding door creativiteit – Brenda van Rijn en Gerreke Gierveld

Ieder kind is een kunstenaar. De moeilijkheid is er een te blijven als je groot wordt.’

Deze uitspraak van Pablo Picasso zet ons aan het denken. Hoe creatief zijn we zelf? Wat heeft creativiteit te maken met de ontwikkeling van jonge kinderen? Deze workshop geeft je inzicht in het domein van kunstzinnige oriëntatie en creatief denken, een vaardigheid van de 21e eeuw.

We gaan aan de slag met praktische activiteiten, die creativiteit prikkelen. We delen creatieve ideeën, maken gebruik van verbinding en de kracht van de groep, tijdens de workshop en daarna.   

Leerkracht en resultaat

  1. Van oud naar nieuw… Kleuters in de 21e eeuw – Jacqueline Rekers en Eveline Kaleveld

Spelen en jonge kinderen, je kunt het niet los van elkaar zien. Op deze manier ontdekt het jonge kind de wereld om zich heen in een samenleving die zich in razend tempo ontwikkelt: steeds meer nieuwe middelen en mogelijkheden komen voorbij. Ook jonge kinderen in de groepen 1-2 willen deze verder ontdekken en komen bovendien steeds vaardiger hierin de school binnen. Hoe ga je in de onderbouw met deze techniek aan de slag met als insteek spelend leren en ontdekken? Het kan!

In deze workshop gaan we zelf praktisch aan de slag: doen, zelf ervaren en ontdekken, net zoals jonge kinderen zelf. Hoe zet je bijvoorbeeld de iPad in bij een opdracht aan de verteltafel, de iPad gebruiken als instructiemiddel bij een opdracht met materialen van het thema, de combinatie van de iPad met ontwikkelingsmateriaal en niet te vergeten de combinatie van de iPad met het prentenboek. Maar ook het Bezige Bijtje is op bezoek en wil meespelen! Ga naar huis met een koffer vol praktische ervaringen die je kunt inzetten in je groep bij jonge kinderen!

  1. Samen leren door samen werken…. hoe begeleid je dat? – Anita Aalpoel

Leerlingen effectief laten samenwerken is nog nooit zo actueel geweest als in deze tijd.

Maar hoe komen alle leerlingen daarbij tot hun recht? Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen leren? Hoe voorkom je dat leerlingen in hun groepje de verantwoordelijkheid niet nemen, je kent ze wel, de “gum” kinderen…

In deze workshop krijg je praktische handvatten om het samenwerken van leerlingen als leerkracht te begeleiden.

Fontys

  1. Strategisch kwaliteitsmanagement voor leidinggevenden

Hoe zorg je ervoor dat iedereen zo verbonden is dat er aan de gekozen strategie gewerkt wordt?

Voor strategisch kwaliteitsmanagement is het voorwaarde dat er onderzoekmatig gewerkt wordt vanuit een professionele leer gemeenschap waarin verantwoording afgelegd wordt. Met als doel dat iedereen zijn/haar steentje bijdraagt aan de gekozen strategie om optimale onderwijsontwikkeling voor ieder kind vorm te kunnen geven.

In deze workshop verkennen we op interactieve wijze wat helpend is om alle medewerkers in de organisatie bewust te betrekken bij kwaliteitsmanagement.

– Hoe werk je als leidinggevende aan professionaliteit met betrekking tot kwaliteitsmanagement?

– Hoe zorg je voor gespreid leiderschap en eigenaarschap binnen een professionele leergemeenschap?

– Bewustwording en inzichten om mee te nemen naar je eigen praktijk.

  1. Begaafdheid

De kracht van denken en ontmoeten.

Tijdens deze workshop staan we samen stil bij welke leerlingen (hoog)begaafd zijn en wat dat voor jou betekent. Een aantal vragen staan centraal in deze workshop:

  1. Hoe zijn deze leerlingen anders dan andere leerlingen en hoe kun je dat zien?
  2. Wat is het verschil tussen leren en presteren?
  3. Wat hebben (hoog)begaafde leerlingen nodig op school om te kunnen leren?
  4. Hoe kunnen jullie in je eigen klas bijdragen aan dat leren?

Uitgaand van je eigen ervaringen met (hoog)begaafde leerlingen zullen we deze vragen samen bespreken. Daarnaast ga je zelf aan de slag met concrete tips om (hoog)begaafde leerlingen zodanig uit te dagen dat ook zij tot leren komen.

Inschool academie

  1. IKC ontwikkeling; verbinding tussen opvang en onderwijs

Steeds meer scholen zetten de ontwikkeling naar een integraal kindcentrum in. Deze workshop geeft inzicht in wat daar allemaal bij komt kijken en vooral het ‘waarom’  van deze ontwikkeling. Wat zijn de voordelen in de ontwikkeling van onze kinderen? Maar ook; wat betekent dit voor de organisatie en de bedrijfsvoering. Krijgt u op kortere of langere termijn als leraar, IB-er, directeur of bestuurder,  te maken met IKC ontwikkeling op uw school, schrijf je dan nu in.

  1. Leiding geven aan Kwaliteitsdenken

Kwaliteitszorg is de wijze waarop de kwaliteit van het onderwijs wordt bepaald, bewaakt, geborgd, verbeterd en verantwoord. De kernindicatoren van de inspectie m.b.t. Kwaliteitszorg en ambitie zijn:

  • Kwaliteitszorg
  • Kwaliteitscultuur
  • Verantwoording en dialoog

Dat zijn mooie begrippen, maar hoe geef je hier in de praktijk handen en voeten aan en hoe zorg je ervoor dat de kwaliteit van het onderwijs een gezamenlijke verantwoordelijkheid is voor alle betrokkenen binnen de school ? Kwaliteit gaat om meer dan cito-scores en andere vorm van ‘output’.  Daarom gaat deze workshop gaat over het verhaal achter de getallen en is gericht op leidinggevenden. Zij leren over het stimuleren van het professioneel kapitaal waar medewerkers gezamenlijk hun kwaliteit onderzoeken.

Hogeschool Utrecht

  1. Sociale veiligheid: verbinden is mensenwerk – Annemiek Broersen

Hoe wordt op scholen sociale veiligheid gecreëerd en onderhouden? Sociale veiligheid is moeilijk te bevatten. Het gaat om ontelbare raderen op verschillende niveaus in en om de school. Een helder beleid en protocol is belangrijk maar niet voldoende. Het gaat er vooral om wat zich dagelijks tussen mensen afspeelt.

In deze workshop wordt gezamenlijk nieuw zicht gecreëerd op eigen ervaringen rond sociale veiligheid in school. Er wordt geoefend met het expliciteren van sociale formules, verhalen en posities. Dit afstemmen in het hier en nu is een belangrijk ingrediënt voor positieve verbinding tussen mensen en tussen de vele raderen in het schoolsysteem. Onmisbaar en dagelijks mensenwerk in iedere school.

  1. Verbinding in een team: van alleen naar samen – Dian Fluijt-Lambert

Je kent de uitspraak wel: ‘alleen ga je harder, samen kom je verder’. Goed samenwerken blijkt een belangrijke pijler om samen verder te komen. De praktijk laat echter zien dat goed samenwerken niet altijd vanzelf gaat en soms lastiger is dan je in eerste instantie zou verwachten. Hoe zorg je ervoor dat je met plezier en voldoening in een (co-teaching)team werkt en hoe voorkom je dat je in een team terecht komt waar je je niet veilig voelt of ‘sociaal gaat luieren’ is toegestaan? Het helpt als je weet wat er voor nodig is om te werken aan een samenwerking die prettig, betekenis- en zinvol is. Tijdens de workshop analyseer je het functioneren van je eigen team op het gebied van samenwerking en krijg je input voor eventuele verbetering. De workshop is geschikt voor iedereen die deel uitmaakt van een team, maar vooral interessant voor collega’s die zich verantwoordelijk voelen voor een goede samenwerking in teams vanuit IB of MT taken.

Kind in Beeld

  1. De Kleurmethode voor beter tekstbegrip – Marion van de Coolwijk

De Kleurmethode is een bewezen visuele leertechniek voor beter tekstbegrip bij leerlingen in het PO, VO en MBO/HBO. De Kleurmethode is onderdeel van de LEREN LEREN Methode die op alle leergebieden handvatten geeft aan leerlingen met een zwak(ker) taalvermogen. Onderzoek van de UvA in 2010 geeft aan dat er met de Kleurmethode een verbetering van bijna 50% optreedt op het gebied van begrijpend lezen en het onthouden van de inhoud (leren). Door gebruik te maken van vier kernstructuren binnen alinea’s, krijgen leerlingen grip op taalopbouw, de verbanden binnen alinea’s en de taalregels van geschreven taal. Ervaring leert dat leerlingen in korte ‘oefen’ tijd een beter meso-tekstbegrip krijgen en de geleerde techniek op alle teksten kunnen toepassen. Met de Kleurmethode is in principe geen begrijpend lezen methode meer nodig! In deze workshop leer je de Kleurmethode aan en kun je deze de volgende dag bij jouw leerlingen toepassen.

BCL Instituut

 

  • Alle 6 in de les – Marinika Knoef

 

Wat is het geheim achter een les waarbij de leerlingen je het hemd van het lijf vragen, van een lezing of presentatie waarbij de luisteraars aan je lippen hangen of van een training waarbij de stof écht tot een verandering van gedrag leidt? De wetenschap achter breinleren verklapt het antwoord: creëer nieuwe, sterke en uitgebreide contacten tussen hersencellen. Hoe? Door het toepassen van 6 breinprincipes.

 

 



Wil je meer informatie of het aantal deelnemers doorgeven? Stuur een mail naar info@novilo.nl

Wilt u deze fantastische dag cadeau doen aan uw team? Of met uw gehele bestuur naar deze dag komen? Neem dan contact op via info@novilo.nl.

Back To Top