fbpx skip to Main Content

 Deze module draait om de volgende vraag: ‘Hoe kun je als begeleider (docent, trainer,coach, ouder..) creatief begaafde leerlingen optimaal ondersteunen?’ In deze module leren we over prettige, vrije en positief-stimulerende begeleiding van creatief begaafde leerlingen. We hebben aandacht voor verschillende faseringen en kenmerken van een creatief proces. Van valkuilen tot de faciliterende functie van inspiratie, van gefocuste aandacht en discipline tot de trots en verbinding die op het delen van de kunst kunnen volgen.

Een belangrijk aandachtsgebied hierbij is hoe creativiteit samenhangt met de emotionele ontwikkeling. Welke kwetsbaarheden zien we zoal bij creatief begaafde personen, wat kan de begeleider hierbij aan aanmoediging, steun en wijsheid bieden? Ook staan we stil bij de vraag hoe de expressie van creativiteit een stimulans tot emotionele groei kan zijn.

We leren hoe creatieve begaafdheid zich in de praktijk kan uiten. Welke kenmerken en zorgbehoeften zien we zoal?  We oefenen in het betrekken van kunst en creativiteit in je werk als begeleider. Daarnaast krijgt het actief oefenen met het betrekken van creativiteit in leertrajecten aandacht.

Leerdoelen:

  • Je kent fases van creatieve processen en ontwikkelt tools voor passende begeleiding
    Je leert waarden te herkennen in expressie van creativiteit en hoe deze in praktijk te onderzoeken met de personen die je begeleidt
  • Je oefent ervaringsgewijs met het stimuleren van verschillende vormen van creativiteit
  • Je ontwikkelt kennis van emotionele ontwikkeling en welke rol creativiteit hierbij kan hebben, wat jouw begeleiding en persoonlijke ontwikkeling positief-stimuleert
  • Je leert inspirerend materiaal aan te bieden aan studenten, coachees, kinderen…met als doel perspectief, focus en doelgericht gedrag te faciliteren
  • Je herkent valkuilen in het creatieve proces en weten hierbij passende begeleiding te bieden
  • Je leert kwetsbaarheden van creatief begaafde personen en het creatieve proces herkennen, en oefent met passende begeleiding hierbij
  • Je leert gebruik te maken van bestaande kunst en informatie over kunstenaars om je begeleiding vorm te geven

Je laat in de praktijk zien hoe je voorkeuren voor bepaalde kunstvormen geïntegreerd zijn in in je begeleidingspraktijk. Kent de kwaliteiten en kwetsbaarheden hiervan en kan vrijelijk werken met kunst als stimulans tot persoonlijke, emotionele groei

Data & locatie

De opleiding bestaat uit een 3-tal dagen met tussenpozen van een aantal weken om de gelegenheid tot het maken van opdrachten te krijgen. We starten om 09:30 uur en we stoppen om 16:30 uur.

Zorg ervoor dat je om 09:00 uur aanwezig bent voor een soepele start van de dag. Voor lunch, koffie en thee wordt gezorgd.Op de volgende data zal de specialisatiemodule gaan plaatsvinden:

Maandag 15 april 2019
Maandag 13 mei 2019
Maandag 3 juni 2019

Locatie:
Novilo B.V.
Europalaan 400
3526 KS Utrecht
(het pand heet ‘Kan-Toren’)

+31 (0) 88-208 0800
info@novilo.nl

Meer informatie over route en parkeren

Lotte van Lith heeft zich gespecialiseerd in emotionele ontwikkeling en begaafdheid. Zij binnen haar bedrijf A Lot Of Complexity als coach en trainer voor begaafd-gevoelige adolescenten en volwassenen, organiseert groepssessies en studiedagen over relevante thematiek, en verzorgt op internationaal niveau lezingen. In 2016 ontving Lotte de Mensa Fonds Awards in de categorie Werk voor haar bijdrage aan de ontwikkeling van hoogbegaafd talent.

Lotte van Lith

Jessica van Deursen is beeldend kunstenaar die zich in haar werk bezighoudt met zo’n beetje ieder denkbaar kunstmedium: performance, sculptuur, muziek, video, dichtkunst, schilderkunst… Met regelmaat geeft ze les als tutor idee-ontwikkeling op o.a. Codarts (conservatorium in Rotterdam), en als kunstdocent op basisscholen in de Haagse Schilderswijk voor Stichting Art-S-Cool.

Foto Jessica van Deursen
Back To Top