fbpx skip to Main Content

Van prikkelbaarheid naar volbloei

In deze specialisatiemodule onderzoeken we welke positieve, stimulerende betekenis Dabrowski’s visie heeft voor de begeleiding van begaafde personen en hun emotionele ontwikkeling.

We vullen dit onderzoek aan met veel praktijkvoorbeelden. We analyseren casuïstiek om de groeidynamiek die Dabrowski uit een heeft gezet in zijn theorie te leren herkennen en begeleiden. Door middel van  theoretische verdieping, creatieve voorbeelden en wetenschappelijke aanvullingen realiseren we verdiepend begrip van zowel de theorie als het proces van positieve desintegratie. De emotionele ontwikkeling van de begaafde persoon, in interactie met zijn of haar omgeving, wordt veelzijdig en in de diepte onderzocht. Niet het elimineren van symptomen staat voorop in het begrip en begeleiding van sociaal-emotionele uitdagingen inherent aan persoonlijke ontwikkeling. Wél de mogelijkheden tot positieve groei, die verbonden zijn aan de complexiteit en intensiteit inherent aan begaafdheid.

 

In deze module biedt de theorie van Dabrowski de basis, samen met actueel relevante theoretische verdieping. Met praktijkvoorbeelden, oefeningen en reflectie, komen we in deze drie dagen tot een breed, diep en inzichtelijk begrip van het proces van “positieve desintegratie”. Je leert de fases van desintegratie herkennen en je kunt gaan zien hoe (innerlijke) conflicten en crises tot ontwikkeling kunnen leiden. Je herkent hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid en de excitabilities en je beschikt over goede handvatten om de theorie van positieve desintegratie in jouw begeleiding te integreren. Je krijgt meer inzicht in je persoonlijke ontwikkeling en in jouw rol en ontwikkeling als begeleider.

Daarbij gaan wij steeds uit van de kracht en het positieve ontwikkelingspotentieel dat verbonden is aan de intensiteit die zo kenmerkend is voor hoogbegaafdheid.

Leerdoelen

Leerdoelen:

  • Je begrijpt het proces van positieve desintegratie goed en verdiepend;  
  • Je herkent manifestaties van overprikkelbaarheden;
  • Je leert hoe overprikkelbaarheden vrij, wijs en zorgzaam te begeleiden;
  • Je begrijpt en herkent (ontwikkelgerichte) conflicten, die zich gedurende sensitieve perioden binnen de persoonlijke-emotionele ontwikkeling voordoen;
  • Je hebt handvatten om de theorie van positieve desintegratie op het niveau van behandeling en relatie ‘begeleider – begeleide’ in de begeleidingspraktijk te gebruiken;
  • Je hebt inzicht in je persoonlijke groeiprocessen als deelnemer, en hoe deze in verband staan met je rol als begeleider;
  • Je hebt een actueel, relevant begrip van Dabrowski’s visie, toegepast binnen de begeleiding van begaafde personen.

Data & Locatie

Schooljaar 2018-2019 = VOL. In schooljaar 2019-2020 zullen we weer een nieuwe groep plannen.

Locatie:
Novilo B.V.
Europalaan 400
3526 KS Utrecht
(het pand heet ‘Kan-Toren’)

+31 (0) 88-208 0800
info@novilo.nl

Meer informatie over route en parkeren

Lotte van Lith

Lotte van Lith

Lotte specialiseert zich via haar praktijk ‘A lot of complexity’ en studie in emotionele ontwikkeling, in begaafdheid & gevoeligheid, persoonlijkheidsontwikkeling en positieve desintegratie (de theorie en het proces). Ze fungeert als coach voor begaafd-gevoelige volwassenen. Lotte organiseert workshops, trainingen en studiedagen en verzorgt lezingen op internationaal niveau. Lotte is gespecialiseerd in de theorie van positieve desintegratie van Dabrowski en in begaafdheid en emotionele ontwikkeling. Onlangs won zijn de Mensa Award voor haar werk.

‘’Stel dat de persoon die inhoudelijk en analytisch bijzonder veel verbanden legt, en blijk geeft van een eigenzinnig, creatief begrip van zijn wereld, zich ook emotioneel sterk bindt met hetgeen hij opvallend anders waarneemt en duidt? Waar trekt hij persoonlijke grenzen, en hoe maakt deze persoon een keuze uit de intensiteit en complexiteit van de verbindingen die hij voor mogelijk houdt?’’

Ervaringen

“Een breed kader, veel ruimte voor eigen inbreng, het zet aan tot handelen en denken.”

“Veel inspiratie opgedaan!”

“Lekker veel informatie, heerlijk om een training te volgen van iemand die zoveel weet en zo goed in de materie zit!”

“Veel tools en ideeën gekregen voor de praktijk.”

“Bevlogen trainster, inhoudelijk geweldig, diversiteit in tekst en beeld, goede opbouw, heel fijn tussentijds contact.”

“Superveel nuttige info. Veel vertrouwen in de groep. Ik ben erg tevreden. Veel kennis en goed tempo!”

“Koppeling van theorie aan persoonlijke groei en praktijk is top. Uitwisseling met elkaar is ook zeer waardevol. De boodschap dat het een theorie is voor menselijk ontwikkeling in alle diversiteit is echt aangekomen.”

“Brede opzet en inhoud. Veel ruimte voor eigen inbreng. Praktische koppeling naar werkveld.”


”De inhoud was buitengewoon interessant!”

”Na de 3e dag vielen de kwartjes, deze dag brengt dag 1 en 2 samen.”

Back To Top