skip to Main Content

Spelenderwijs executieve functies versterken

Als leren vanzelf gaat en de lesstof te gemakkelijk is, missen kinderen de kans om hun vaardigheden te ontwikkelen. Taakinitiatie, doorzetten, doelgerichtheid, concentreren, het werkgeheugen en metacognitie komen pas aan bod als het lesaanbod op maat is. Hoogbegaafde leerlingen hebben dus extra uitdaging nodig om deze vaardigheden te ontwikkelen. De inzet van spelletjes is hiervoor bijzonder effectief gebleken.

In deze module kun je de kennis die je al hebt over executieve functies verdiepen en gaan toepassen. Je leert bepalen voor welke executieve functies een kind begeleiding en training nodig heeft. Vervolgens ga je onderzoeken welke spellen welke vaardigheden aanspreken en ga je met medecursisten oefenen om die spellen daarvoor te gebruiken.

De trainer, Monique Schaminee, ontdekte al doende dat er letterlijk spelenderwijs enorm veel valt te leren. Grenzen opzoeken, uit de comfortzone komen, iets nieuws aangaan, een groeimindset ontwikkelen: via spellen kun je op een breed gebied coachen.

In haar plusgroepen gebruikt Monique dit dan ook voor het leren leren, leren denken én leren leven. In deze module heb je de kans om deze bijzondere manier vanbegeleiden te leren van iemand die al jarenlang met beide benen in de praktijk van onderwijs en hoogbegaafdheid staat.

 

Leerdoelen

Na afloop kun je kinderen begeleiden bij het ontwikkelen van hun executieve functies met groeps-, bord-, denk- en redeneerspellen. Je hebt de theorie en vaardigheden eigen gemaakt die je direct kunt toepassen in je klas of praktijk en je kent veel materialen en werkvormen je hierbij kunt gebruiken. Daarnaast krijg je al spelend inzicht in de ontwikkeling van jouw eigen executieve functies en ervaar je het effect van spel op deze ontwikkeling.

Je bent in staat om:

  • De verschillende mogelijk te trainen executieve functies te herkennen in een spel.
  • In te schatten op welke executieve functie een kind coaching nodig heeft.
  • Spellen aan te passen zodat je expliciet executieve functies traint.
  • Te onderbouwen wat het trainen met spellen tot een effectieve coachingsmethode maakt.
  • Een training voor het ontwikkelen van executieve functies op te zetten en uit te voeren met spellen als basis.
  • Het ontwikkelen van een growth mindset te stimuleren als neveneffect van executieve functietraining met spellen.
  • Deze vorm van coaching te gebruiken voor het stimuleren van helpende gedachten.

Data & Locatie

De opleiding bestaat uit een 3-tal dagen met tussenpozen van een aantal weken om de gelegenheid tot het maken van opdrachten te krijgen. We starten om 09:30 uur en we stoppen om 16:30 uur. Zorg ervoor dat je om 09:00 uur aanwezig bent voor een soepele start van de dag. Voor lunch, koffie en thee wordt gezorgd.

Op de volgende data zal de specialisatiemodule gaan plaatsvinden:

Schooljaar 2018-2019: 

Groep B:

  • Woensdag 3 april 2019
  • Woensdag 17 april 2019
  • Woensdag 5 juni 2019

Locatie:
Novilo B.V.
Europalaan 400
3526 KS Utrecht
(het pand heet ‘Kan-Toren’)

+31 (0) 88-208 0800
info@novilo.nl

Meer informatie over route en parkeren

 

 

 

Foto Monique Schaminee

Monique Schaminée

Monique is geschoold als docent VO en leerkracht PO. Zij heeft zich via de ECHA en de opleiding talentbegeleider gespecialiseerd in het begeleiden van hoogbegaafde kinderen van 5-15 jaar. Sinds 2006 doet zij dit vanuit haar eigen praktijk: Ludiq talentdidactiek en sinds 2009 in het fulltime HB onderwijs.

Zij is mede auteur van het boek ‘Onderpresteren. Help je kind de middelbare school door zonder duwen en trekken’. Monique geeft workshops over de ontwikkeling van de hersenen, executieve functies en onderpresteren vanuit haar eigen praktijk en via Novilo. Ze is de grondlegger van het ontwikkelen van executieve functies door middel van het spelen van bord-, denk- en redeneerspellen. Naast deze professionele activiteiten is zij medeoprichter van Stichting peers2play en Stichting Festival van Talent waarmee ze respectievelijk kampen voor hoogbegaafde kinderen en het Festival van Talent organiseert.

Ervaringen

”De eerste dag is mij goed bevallen. Er ging eigenlijk een wereld voor me open wat voor leuke spellen er zijn om executieve functies te trainen. ik heb meer inzicht gekregen hoe ik naar spellen moet kijken en hoe ik ze kan inzetten. Ik heb ook een lijstje met spellen die ik de komende tijd wil aanschaffen voor mijn klas. Ik heb ook een aantal spellen die ik al in de klas had liggen uit de kast gehaald en heb het de kinderen laten spelen, maar nu met een kijk op welke executieve functies er getraind werden. De tweede dag is mij ook prima bevallen. er was een goede afwisseling tussen theorie en praktijk. Ik kan nu de verschillende executieve functies bij een spel herkennen en hier bewust aan werken. Ik weet nu naar welke vaardigheden ik moet kijken tijdens het spelen van een spel.”
Marjolein van Dam, groep B 2016-2017

”Veel interactie, we hebben veel kunnen leren van elkaar.”

Back To Top