Aan de slag met de opleiding Talentbegeleider!
Wat zijn de deelnemers van de opleiding tot Zelfstandig Talentbegeleider gaan doen na het behalen van hun certificaat?
In deze blog laten we Ans Ramaut aan het woord.
(Interview en tekst door Marrigje de Bok. Marrigje volgt ook de opleiding tot Zelfstandig Talentbegeleider en schrijft regelmatig artikelen voor Talent en Gifted@248).
Voordat Ans Ramaut de hoogbegaafdheid van haar zoon ontdekte, was ze zelf al verschillende keren flink vastgelopen in het leven. Ze stond twee dagen voor de klas in het speciaal onderwijs, maar werkte zeven dagen per week, zei overal ja op en wilde alles goed doen. ‘Ik had, leerde ik later, een behoorlijk vaste mindset. Ik had mezelf grenzen opgelegd, dit kan ik wel, dit kan ik niet en dat zal altijd zo blijven. En wat ik deed, moest perfect zijn.’
Toen liep haar oudste zoon vast op school. Het ging niet goed met hem en Ans en haar man hadden grote zorgen. ‘Ik dacht, het zal mij als leerkracht toch niet gebeuren dat ik niet weet wat ik met mijn eigen kind aan moet?’
Haar zoon had veel baat bij de verrijkingsclub de HIKS in de buurt. Ans zette toen zelf de jongere versie van dat clubje op, de JHIKS. (Jong hoog-intelligent kind). ‘Omdat ik nog geen ervaring had met hoogbegaafde kinderen, had ik het idee dat ik maar wat deed. Ik wilde een duidelijke aanpak ontwikkelen. Met dat idee ben ik aan de studie bij Novilo begonnen.’
Dat was in 2010, leerkrachten en zelfstandigen zaten toen nog samen in een eenjarige opleiding. Dat was voor Ans, als ouder, als leerkracht en met de wens om als zelfstandig begeleider met kinderen aan de slag te gaan, een mooie combinatie.
‘In de studie heb ik eerst vooral veel over mezelf geleerd. Ik leerde mijn mindset te veranderen, ik leerde te gaan DOEN in plaats van te blijven bedenken tot iets perfect was, ik ging proberen, ervaren en bijstellen, kortom ontwikkelen. Je leert voor jezelf wat je ook de kinderen wil gaan leren. Pas als je beseft hoe je zelf vast kunt zitten, pas als je leert om van daaruit te veranderen en te gaan ontwikkelen, kun je deze kinderen echt goed begeleiden.’
Ze wilde meer peergroepen bij elkaar brengen, voor haar eigen zonen en voor alle hoogbegaafde kinderen die dat zo hard nodig hebben. Het zomerkamp dat ze opzette was voor haar een sprong in het diepe. Het werd een onvergetelijke ervaring voor de kinderen. Er volgde een kerstkamp en later een programmeerkamp. Deze zomer organiseert Ans voor het eerst drie zomerkampen. Kinderen komen er jaar na jaar weer terug, razend enthousiast.
Tijdens haar studie zette ze haar externe plusklas op, op de woensdagochtend. ‘Voor de kinderen is het een veilige haven, een rustpunt. Voor mij een inspiratie- en energiebron, een stimulans om te blijven ontwikkelen.’ In de plusklas maakt ze ‘de hoogbegaafde in het wild’ mee. Dat is van grote waarde voor haar vak als trainer en coach van leerkrachten en scholen. ‘Ik zet mijn verhaal kracht bij met échte verhalen van échte kinderen. Die krijg ik zomaar van de kinderen in de plusklas, geweldig zijn ze!’
Met een beta-plusgroepje en de programmeerkampen brengt ze peergroepen rond een speciale interesse bij elkaar.
Ze werkt af en toe individueel met kinderen, voor korte, concrete begeleiding, bijvoorbeeld bij boosheid, faalangst, mindset, … ‘Dan betrek ik altijd de ouders en liefst ook leerkracht er bij, want die moeten er thuis en in de klas mee verder.’
In de verbouwde garage heeft ze een klaslokaal aan huis, grenzend aan een grote tuin. Daar en op de kampen leert ze kinderen over de thema’s die zij tegenkomen. ‘Ik werk heel expliciet met de kinderen aan mindset, executieve functies, leer- en oplossingsvaardigheden, eigen doelen stellen, het anders zijn, het anders denken…En of je dat nou doet met ingewikkelde plusmaterialen of een bak vol loombandjes, dat maakt feitelijk niet uit. Het gaat er om wat het kind wil leren.
Ze staat nog drie dagen voor de klas, op een middelbare school voor speciaal onderwijs. Daar heeft ze veel aan wat ze bij Novilo leerde. Want een individuele benadering, uitgaand van het kind en gericht op talent, werkt goed voor alle kinderen.
Wil je meer weten over de opleiding?
Kijk op onze website voor meer informatie.
Wat heb jij gedaan?
We horen graag je verhaal! Stuur een mailtje naar Judithfonteijn@novilo.nl