We gaan live: een online kennissessie op 2 november a.s.!
We gaan live op Facebook! Doe je ook mee met een online kennissessie over hoogbegaafdheid?
Sander, 14 jaar, ruim een jaar geleden gestart op het VWO en loopt helemaal vast. Hij wil niet meer naar school, krijgt niets uit handen en voelt zich onzeker. Zowel ouders alsschool weten zich geen raad. Sander is één van de 7000* kinderen in Nederland die dreigt uit te vallen.
Sander is niet het type hoogbegaafde leerling dat veel mensen voor ogen hebben: die ene met heel veel kennis en een onstilbare leerhonger. Mede daardoor hebben de leerkrachten op de basisschool Sander niet herkend en erkend als hoogbegaafde leerling. In deze kennissessie blikken we terug d.m.v. zijn leerlingdossier waar Sander gekenmerkt wordt als: ‘ongeïnteresseerd’, ‘niet gemotiveerd’ en ‘kartrekker als het gaat om ongewenst gedrag’. Wat is er gebeurd? En op welke momenten had er toch echt wel een belletje moeten gaan rinkelen bij de leerkracht of intern begeleider? Enkele citaten uit het leerlingdossier van Sander:
- “Na iedere vakantie heeft Sander ontzettend veel moeite om weer naar school toe te gaan”, juf Lineke groep 1-2.
- “Sander heeft heel veel moeite met het automatiseren van de letters”, meneer Bart groep 3.
- “Tijdens de rekenlessen loopt Sander ontzettend te stieren, hij houdt andere kinderen van het werk en vindt alles saai. Je ziet het ook terug in zijn rekenresultaten. Hij is van een I-score naar een II-score gegaan”, juf Nicole groep 4.* Bron: SLO talentstimuleren.nl
Tijdens de kennissessie gaan we aan de hand van het leerlingdossier van Sander, dieper in op hoogbegaafdheid.
Wat levert het je op?
- Vijf signalen die in de eerste instantie niet doen vermoeden dat het om hoogbegaafdheid gaat maar wel degelijk in deze categorie thuishoren;
- Een korte ‘opfrisser’ over wat hoogbegaafdheid is: echt niet alleen maar een IQ van 130+;
- Een beknopt overzicht van de zeven uitdagingen/risico’s waar hoogbegaafde kinderen mee te maken krijgen en jij dus ook!;
- Een super handige tool die je in kunt zetten voor de leerling die op voorhand al roept dat iets veel te moeilijk is;
- De live kennissessie is interessant voor leerkrachten en IB’ers uit het primair onderwijs.
Het programma:
15.25 uur Lekker rustig in je luie stoel of in de trein of thuis of na school… Ga naar onze pagina
15.30 uur We gaan LIVE!
15.35 uur Het leerlingdossier van Sander door Dick Verwij.
16.00 uur Hoe kun jij ervoor zorgen dat je leerlingen als Sander herkend en kunt aansluiten op zijn onderwijsbehoefte?
16.10 uur Vragen beantwoorden.
Praktisch: We gaan live op Facebook op donderdag 2 november om 15.30 uur. Zorg dat je 5 minuten van te voren op de facebook pagina bent. Je kunt van te voren via de pagina aangeven dat je een melding wilt krijgen.
Ook een reminder per mail ontvangen?
Maak alvast kennis met Marsha en Dick en ontvang een reminder vlak voordat we beginnen + nog leuke praktische tips. Wil jij dit ook? Geef je dan snel op via onderstaand formulier. Na de kennissessie sturen we je die superhandige tool dan ook per email op. Tijdens de kennissessie heb je de mogelijkheid tot het stellen van vragen. Wordt jouw vraag er niet uitgepikt? Stuur gerust een mail voor inhoudelijke vragen over hoogbegaafdheid naar dick@novilo.nl of naar marsha@piex.nl voor vragen over de online training.
Hopelijk zien we je op 2 november! Dick Verwij en Marsha van der Vleuten>
Aanmeldformulier voor de reminder