Positief: van cynisme naar levensvreugd
Voor mijn werk bij Novilo en VO op Niveau mag ik de talentopleiding voortgezet onderwijs verzorgen en ik doe dat nu al een aantal jaren met groot plezier. Gedurende tien cursusdagen ontmoet ik een groep cursisten die, vaak gestuurd vanuit hun werkomgeving, zich willen scholen in talentbegeleiding. Het leuke van deze opleiding is het feit dat de cursisten steevast hun eigen talenten ontdekken.
Door Roland Louwerse (VO op niveau, docent opleiding Talentbegeleider VO)
Als je zoveel praat over en bezig bent met talent is dat voor de hand liggend, maar je ziet mooie dingen gebeuren. Feitelijk doe je wat Michelangelo noemde als de essentie van het beeldhouwen, namelijk slechts het overbodige steen verwijderen van het prachtige beeld dat er al in verborgen is. Na drie of vier bijeenkomsten zie je de eerste veranderingen bij mensen optreden, komen de eerste persoonlijke gesprekken, de eerste ontboezemingen. In de loop van het jaar zie je dat mensen actiever worden bij hun eigen organisatie, gaan solliciteren op andere functies, eigen bedrijven gaan opzetten, of alleen maar serieus gaan nadenken over de stand van hun leven.
Nu zeg ik vaak dat denken een overschatte activiteit is, maar af en toe functioneel nadenken is zeker aan te raden. Maar na het denken, moet het doen volgen. Een groot deel van mijn eigen leven ben ik blijven steken in de denkfase. En dat denken maakte mij vooral cynisch. Mijn eigen grootse ontdekking, nota bene bij diezelfde talentopleiding die ik toentertijd als cursist volgde, was dat je niet vooruit komt door denken, maar door doen. Voor u is dat een open deur, voor mij was dat een eyeopener. Sindsdien is mijn leven behoorlijk veranderd, ik mag wel zeggen, totaal op de kop gezet. Denk ik niet meer dan? Jawel, maar alleen nog functioneel, dat wil zeggen: als het moet en als het effectief is. Strikt genomen zijn dat slechts enkele minuten per dag. De meeste zaken kun je doen zonder er heel hard over na te denken. Het voordeel van minder denken is, dat je meer kunt voelen. Alledaagse dingen beleef je daardoor intenser en meer gefocust.
Houd ik dan niet van lezen en van filosofie? Ja hoor.Is dat geen denken dan? Zeker wel.Maar ik doe dat ter ontspanning. Zodra ik een onderdeel ervan in mijn leven wil integreren, zal ik dat doen door er slechts functioneel over na te denken (kort maar krachtig) en het dan vooral te gaan doen.
Wat levert bovenstaande werk wijze op?
Voor een ander kan ik dat niet beantwoorden, maar voor mijzelf heel veel: ik doe mijn werk in veel minder tijd dan vroeger, maar veel geconcentreerder, tob en pieker niet meer, beleef het leven intenser, en voel me alsof ik volledig grip heb op het leven. Misschien is dat laatste een illusie, maar wel een prettige.
Gaat alles goed dan?
Nee hoor, maar dat ging het daarvoor ook niet.
En dat is mijn tweede grote ontdekking: dingen hoeven niet per se goed te gaan. Fouten maken mag en moet zelfs. Als je vooruit gaat, kom je op onbekend terrein en daar maak je fouten. Dat is niet erg. Daar leer je van. Dat is de essentie van leren. Je doet het gewoon nog een keer, maar dan anders en hopelijk beter.
Martin Seligman, de grote geluksgoeroe uit de VS, ontdekte pas relatief laat dat geluk geen statisch principe is. Daarom zijn miljonairs ook niet per se gelukkig. De statische situatie van geld hebben, maakt slechts even blij. Geluk voelt pas als gelukkig als je je wel bevindt, en welbevinden ontstaat door een voortdurende activiteit. Welbevinden is dynamisch. Dus geen hangmat op de Caraïben, hoewel ik daar intens naar kan verlangen. Na twee weken kan je die hangmat niet meer zien en wil je wat doen. En als je ook nog iets kunt doen, waar anderen blij of beter van worden, dan is dat een geluk. Geen statisch, maar een dynamisch geluk.
Bekijk hier de video over effectief denken
Werk je in het VO? Wist je dat je nu ook Masterclasses over tal van interessante onderwerpen kunt volgen? Dit zijn actieve en intensieve bijeenkomsten die helemaal zijn ingericht op het voortgezet onderwijs.
Meer informatie staat op onze site!