Wat is het doel van onderwijs? Over vaardigheden en levenshouding
In deze levendige presentatie stelt Tijl Koenderink de vraag:
Wat is nu eigenlijk het doel van het onderwijs? En hoe zouden we dit aan moeten pakken?
Onderwijs kun je opbouwen in 4 niveaus:
Inhoud – Welke kennis leer je een kind?
Praktische vaardigheden – Vaardigheden als optellen, aftrekken, maar ook programmeren
Hogere vaardigheden – Leren leren, reflecteren, samenwerken
Levenshouding – Hoe sta ik in het leven? Growth mindset, doorzettingsvermogen
Op dit moment is ons school systeem vrijwel exclusief gericht op niveau 1 & 2. Met een beetje mazzel pakken we niveau 3 mee en als er een wonder gebeurd niveau 4. Maar goed beschouwd is hetgeen de meeste voorspellende waarde heeft voor je toekomst, niveau 3 en 4.
Zoals Eric Hoffer zei:
“In tijden van verandering zullen de lerenden de aarde erven; terwijl de geleerden zichzelf prachtig uitgerust vinden om met een wereld om te gaan die niet meer bestaat”