skip to Main Content
088 0200 300

Hoe houd je de leerlingen bij een instructie?

Instructie cartoon

Een goede manier om de klas erbij te houden tijdens een instructie is de manier van ‘Cold Calling’. Hierbij geef je bij een vraag niet de beurt aan een leerling die zijn vinger opsteekt, maar geef je aan willekeurig iemand uit te kiezen. Op deze wijze stimuleer je de leerlingen alvast over het antwoord na te denken en ontmoedig je diegenen, die het tot een strategie hebben gemaakt om gewoonweg de vinger niet op te steken en dus ook niet met de stof aan de gang hoeven. Veel leerkrachten pikken er al eens een leerling uit die geen vinger opsteekt om dit tegen te gaan. Als plan A niet werkt, dan is vaak plan B van de leerling om te zeggen dat hij of zij het niet weet en gaat de beurt naar iemand anders. Op dat moment kun je als docent ook op plan B overgaan en bij de leerling blijven. Je geeft niet op totdat de leerling het gewenste antwoord heeft gegeven. Dit kan door middel van een tip van een klasgenoot en als het antwoord echt niet komt dan kan iemand anders het antwoord geven en de desbetreffende leerling hoeft dit antwoord alleen maar te herhalen. Dan pas is de beurt voorbij. Uiteraard doe je dit als docent op een positieve en opbouwende manier. Het gaat er niet om de leerling voor schut te zetten, maar om een signaal te geven dat het antwoord niet weten de langzaamste manier is om van de juf of meester af te komen. Met dat inzicht wordt plan B veel minder interessant, en wordt de strategie ‘opletten bij instructie’ een stuk aantrekkelijker.

Back To Top