skip to Main Content
088 0200 300

Maak de leerling bekend met verschillende strategieën

Het is belangrijk om zelf goede kennis te hebben over welke strategieën
er zijn en welke goed werken. Daarnaast kan je ook bij de leerlingen te rade gaan.
Je kan aan derde klassers vragen om een lijstje te maken met goede leertips die ze hebben ontvangen, die voor brugklassers van nut kunnen zijn. Deze lijstjes
gecombineerd vormen een mooi basis om een leren leren-les in te vullen
met brugklassers.
Verder is het van belang om leren leren vanaf het begin een vast
onderdeel te laten zijn van de mentor lessen. In de praktijk blijkt het
goed te werken de eerst zes lessen hieraan te besteden. De brugklassers
zijn nieuw en staan nog erg open voor nieuwe strategieën. Aan derde
klassers is het een stuk lastiger deze zaken over te brengen.
De volgende zaken zijn van belang om te behandelen in die mentor lessen.

Agenda en planning.
Dit is weliswaar heel basaal, maar er zijn een hoop leerlingen
die hier moeite mee hebben. Ook is het handig om leerlingen die
onvoldoendes halen aan het einde van de tweede en derde klas dit
onderdeel te laten herhalen, omdat een hoop weer is weggezakt.

Studiehouding.
Iedereen heeft andere voorkeuren waarin ze goed kunnen leren of
werken. De leerlingen moeten bewust op zoek naar wat voor hen een
stimulerende omgeving is.

Leervaardigheden.
Bespreek hoe leren nu eigenlijk werkt. Wat gebeurt er als je
leert? Laat de leerlingen hier wat boeken over lezen. De tips van die
derde klassers passen hier ook mooi in.

Onthouden.
Een belangrijk onderdeel van de strategie. Hoe onthoud je de
formules en de rijtjes met werkwoorden? Hoe leer je dat allemaal uit je
hoofd? Kijk eens op Lereniseenmakkie

Toetsen en analyseren.
Hoe beantwoord je de vragen van een toets op een goede manier?
Sommige leerlingen namelijk lopen vast op meerkeuzevragen, terwijl ze de
stof wel beheersen. Hier kan je ze leren mee om te gaan. Analyseren is
ook belangrijk. Leer ze een toets goed te bekijken om er zo achter te
komen waar de leerlingen punten hebben laten liggen.

Motivatie en doorzettingsvermogen.
Bespreek met de leerlingen hoe je jezelf kan motiveren op dagen dat je er geen zin in hebt.
Hoe kan je zorgen dat je eerst je huiswerk maakt, voordat je iets leuks gaat doen?

Ben je verder geïnteresseerd in hoogbegaafdheid en ideeën hoe hier mee om te gaan?
Kijk dan eens bij onze workshops voor begeleiders en leerkrachten

Back To Top