skip to Main Content
088 0200 300

Oefenen met uitgestelde aandacht

class-clown-21246601

In ons contact met leerkrachten in heel Nederland komt er vaak een puntje van frustratie naar boven. Dit betreft de moeite die de leerlingen hebben met uitgestelde aandacht en alle problemen van dien. Hierin ligt een belangrijke rol weggelegd voor de ouders, want de mate van om kunnen gaan met uitgestelde aandacht wordt bepaald door de manier van opvoeden van de ouders. Waar vroeger kinderen netjes moesten wachten totdat ze iets konden zeggen tegen hun ouders (mamma praat nu even met pappa) is het nu vaak zo dat alles moet wijken wanneer het kind aandacht wil.

Zonder meer doen ouders dit uit liefde voor hun kind en de intentie is dan ook erg positief. Bedenk je echter wat de impliciete boodschap is van dit goedbedoelde gedrag. Het kind leert dat wanneer het aandacht wil, dit ook altijd krijgt. Hieruit vandaag geredeneerd is het niet verwonderlijk dat wanneer het kind dit verwacht en het niet krijgt het gaat zoeken naar manieren om toch die aandacht te krijgen.

Je kunt je kind hierin trainen. Stel als voorwaarde wanneer het kind bijvoorbeeld een spelletje met je wil spelen dat je een kwartiertje doet wat het kind wil, vervolgens verzoek je het kind om dan een kwartiertje te doen wat jij graag wilt doen. Ga ook niet altijd meteen in op de vraag van het kind, maar verzoek het kind hier op een later tijdstip mee terug te komen. Begin met oefeningen zoals deze op een moment dat je zelf uitgerust bent. Dit om te voorkomen dat je snel geneigd bent om toe te geven aan de wensen van het kind. Het kind leert hiermee dat niet alles om hem of haar draait. Een les die later op school en in het volwassen leven goed van pas kan komen.

Wil je meer lezen over dit onderwerp?
Voor ouders is er onze online training 7 Uitdagingen voor meer tips en theorie.
Voor leerkrachten het boek de 7 uitdagingen, over onder anderen uitgestelde aandacht en de uitdaging van zelfstandig werken.

Back To Top