Feedback op inzet en strategie
Geef het kind feedback op zijn inzet. Je kan tegen een kind van twee,
die met een tekening aan komt zetten, zeggen dat hij zo goed zijn best
heeft gedaan. Je kan het ook zeggen tegen je kind van 16, die weliswaar
met een 2 voor een proefwerk thuis komt. Maar je weet dat hij heel hard
heeft geleerd. Het is belangrijk om dit consequent te doen. Heel vaak
gebeurt het dat een kind bij een mooi resultaat te horen krijgt dat hij
zo slim is. Met een slecht resultaat echter wordt er, bij gebrek aan
iets beters om te zeggen, gezegd. ‘Wat heb je goed je best gedaan’.
Geef dus altijd feedback op inzet en vervolgens op strategie,
ofwel op de manier hoe het kind het heeft gedaan. Wellicht heeft het
kind een slimme manier toegepast om te leren, of een nieuwe manier
uitgeprobeerd die bleek te werken. Wellicht heeft het kind een goed
resultaat geboekt, maar wel op een manier waarvan al gebleken is dat dit
niet de beste manier was voor het kind.
Beperk je feedback op inzet ook niet alleen tot schoolwerk, maar vind of
creëer situaties waarbij je jouw kind op inzet kan aanspreken. Het kan
namelijk zijn dat kinderen je weinig aanleiding geven voor feedback op
inzet omdat ze inmiddels al gedesillusioneerd zijn geraakt. Het kan ook
zijn dat een kind niet langer dan een minuut in staat is om door te
zetten. Zorg dan dat je het kind beloont voor die ene minuut. Laat zien
dat je blij bent dat het kind het heeft geprobeerd en bouw die minuut
vervolgens langzaam uit.