Stapsgewijs het geheugen van de leerling aanspreken
Voor de leerling die echt moeite heeft met onthouden (omdat het
geheugen veel te weinig is getest en gebruikt in het verleden), moet er
een aparte, stapsgewijze begeleiding komen. Een leerling die is
vastgelopen moet met tact weer aan de gang gebracht worden. Wie een
vastgelopen auto met grof geweld uit de modder trekt, brengt
waarschijnlijk meer schade toe dan dat hij goed doet. Ook een
vastgelopen leerling moet met kleine, opbouwende krachtinspanningen uit
het moeras getrokken worden. Het volgende stappenplan geeft dit weer:
Stap 1)
Eis niet teveel in een keer. Spreek met de leerling zelf
af wat redelijk is: wie nooit langer dan 5 minuten aan iets heeft
geleerd, zal moeilijk te motiveren zijn tot 30 minuten leren. Bouw dit
langzaam op: eerst 10 minuten leren. Wanneer dit lukt, geef dan
positieve feedback op de inzet en presenteer een kleine beloning.
Stap 2)
Breid het leerwerk uit naar 20 minuten. Gelukt? Positieve feedback op inzet en beloning.
Stap 3)
Op naar de 30 minuten. De leerling krijgt vertrouwen
omdat hij succes heeft. Wat eerst onmogelijk leek en was, is nu binnen
bereik: een half uur lang leren.
Een proefwerk dat eerst onmaakbaar
leek, kan met een voldoende worden afgesloten! Vanzelfsprekend moeten er
zowel in de hoeveelheid stof (de te behalen doelen) als in de leertijd
stappen gemaakt worden.
Ben je geïnteresseerd in meer ideeën over geheugen en motivatie?
Kijk eens bij onze workshops en online trainingen voor leerkrachten en begeleiders